Skip to main content

Semester 5 Diploma ✅

 Hello hellooo helloooo everyone. Ya Allah rindunya nak menaip (tapi agak malas sebenarnya HAHAHAHA). Alhamdulillah, syukur kat Allah sebab aku dah habis my Diploma walaupun melalui jalan-jalan berliku. Tak laa berliku sangat hsgshsgshsg cuma ye laa mesti ada ups and downs kan, it is not an easy journey tapi Alhamdulillah, Allah Maha Besar, here I am, finally done my Diploma.

Sometimes kan aku rasa better aku update anything dekat this blog lama sikit (I mean berjarak) daripada timeline sebenar sebab en kalau aku type masa hari kejadian (ataupun 2 to 3 days after kejadian) mesti entry tu akan jadi like bapak panjang gila tau. Ye laa, benda baru jadi kan mesti laa kita pun excited nak berceritanya. Tapi nope, kalini aku kena lek lek je menaip sebabnya aku tahu aku ada banyak gila uncomplete entry kat this blog so aku nak settlekan semua tu before masuk Degree (In syaa Allah) bulan 10 nanti.

Okay so aku nak cerita pasal semester 5. So far Alhamdulillah, my semester 5 went well. Aku lega sebab finally habis course ni and aku tak sabar nak belajar course bm pulak sebab degree mostly aku apply course bm. Ni antara kos yang aku apply dekat penerapan uitm and dekat upu.


Untuk kolej, Alhamdulillah, Allah kasi aku peluang sekali lagi untuk aku duduk dekat Kolej Tun Sabariah, kolej yang aku dapat masa first time masuk Diploma (semester 3) kat uitm lendu. Kebetulan pulak roommate aku ni dia dulu jiran aku sebelah bilik aku masa aku stay Kolej Tun Fatimah masa semester 4 dulu so kejap je laa kitorang dah ngam. Problem sikit bila kawan aku yang duduk rumah sewa dulu dia tingkat atas aku, bilik bertentang tapi belah atas setingkat, faham tak? Nak explain kat sini susah hsgshsgshsgs. Okay camni, dia tingkat 6, aku tingkat 5 then bilik dia ni depan bilik aku. Haaa gitu. Okay apa yang problem nya? Dorang bising. Dorang kan 6 orang (total yang duduk kat rumah sewa) pastu 2 of them ni bilik yang aku cakap tingkat 6 tadi tu. Makanya, lagi 4 of them ni memang melepak bilik yang tingkat 6 ni. Ko boleh imagine laa kan betapa memekaknya dorang. Masa mula-mula dulu aku ada laa jugak tegur like 'weh kuat gila suara korang gelak HAHAHAHAHA' HAHAHAHA tu saja je tambah padahal aku dah meluat gila dengar dorang bising tau haih. Kau imagine laa weh tahap bising dorang tu sampai aku dah pakai earbud pun still dengar dorang gelak. Mula-mula aku tolerate ah jugak, dah lama lama siap je tahan nyah? so aku akan tutup tingkap bilik aku kalau dorang dah start memekak. Masalah pulak bila tutup tingkap ni is panas. Dah laa bilik kitorang ni menghadap dalam blok tau so memang panas laa weh pastu aku tutup pulak tingkap, lagi laa bertambah-tambah kepanasan nya nok.

Okay, so far tu je laa yang aku nyirap sikit. Lain semua okay alhamdulillah. Supervisor aku untuk my final year project alhamdulillah okay. Dia faham laa and try to accept ideas yang aku propose kat dia pastu tak paksa-paksa sangat like nak tengok progress setiap minggu ke apa, haa takde pun. Dia macam just follow the flow dengan semua benda yang aku buat. Aku still buat kerja aku macam biasa and aku akan always update dia lepas aku siap kerja aku macam kalau aku dah siap edit semua notes, aku update kat dia, aku extended abstract aku update kat dia pastu mintak dia check okay ke tak poster yang aku buat and sebagainya laa. Alhamdulillah dapat supervisor yang tak banyak kerenah gini. Thank you Madam Syafiqah ❤ Gambar aku ngan madam takde, tapi gambar aku ngan Sir Ariff ada. Sir ni laa yang nilai aku punya final presentation untuk fyp ni. Alhamdulillah sir banyak guide aku and paling penting, even aku ada buat salah dekat poster pun, dia tak salahkan aku tapi dia kata gunakan benda tu as advantage untuk terangkan dekat industrial panel nanti. You're the best sir! Sir siap kasi gula-gula mint lagi kat aku sebab aku macam terlebih nervous pulak ya Allah huhu. Memang aku admit, agak nervous, takut laa weh tapi Alhamdulillah, Allah kasi ketenangan untuk present, Thank you ya Allah <3


Another two subjects, subject SULAM so far alhamdulillah, takde yang susah pun that one and lagipun aku bureau of media je so kena banyak tangkap gambar and buat video gitu je masa 3 hari selama berlangsungnya sulam tu. Ni antara gambarnya laa.



Lastly, subject Dr Afandi which is academic writing. Yang ni so far okay, kena buat essay under 1500 words pastu dah siap, hantar. Settle. Semester 5 ni aku 3 subjects ni je tapi banyak kerja laa. Paling banyak kerja subject yang final year project tu pastu subject Dr Afandi and sekali sulam tu. Ni sekarang tak dapat result lagi. Nanti dapat result aku letak kat bawah okay! Doakan aku dekan lagi semester ni tau sebab kalau dekan sem ni ada possibility untuk aku dapat first class Diploma masa grad nanti. CGPA aku sekarang 3.54 so aku kalau tak dapat dekan nanti, takut drag laa sampai 3.49 ke en, dah sayang kat situ, tak memasal dapat second class. Okay je sebenarnya second class tu cuma YA ALLAH TOLONGLAH, NAK DAPAT FIRST CLASS, AAMIIN. 

Apa yang paling best semester 5 ni? Subject sikit even kerja dia boleh tahan banyak. Semester 5 ni pulak start masa tu nak dekat puasa tau so memang sebulan puasa tu ko malas je weh, tak tipu cakap. Tu laa cabaran sikit. Even aku sendiri pun start buat the project masa lepas balik cuti raya which is dah buang masa almost 6 weeks kat situ. Alhamdulillah, I managed to complete it weh ya Allah Alhamdulillah, terima kasih sangat ya Allah. Em lagi benda yang best is aku jumpa crush baru HAHAHAHAHA nanti aku buat entry baru untuk cerita ni. Okay, lagi benda lain hm takde apa sangat, biasa je. Bab berkawan tu aku dah memang cukup redho dengan apa yang jadi masa sem 4 so sem 5 ni aku lek lek je. Aku macam 'nak kawan, kawan. taknak, sudah' haa camtu je. Ada je kitorang lepak bilik kawan aku yang tingkat 6 tu cuma ko faham tak perasaan yang 'tak vibe' tu? sebab en ko imagine laa bila apa-apa sikit, dorang suka kait macam 'weh ingat tak masa kat rumah dulu yang bla bla bla' pastu kau yang takde kat situation tu, ko nak ingat apa weh? haa tak best kat situ laa. So far aku pernah lepak ngan dorang 2 kali je, sekali tu masa mula-mula masuk kolej (konon ingat boleh laa nak rapatkan balik silaturrahim yang dah renggang tu) and second masa first day bukak puasa tak silap (for sure masa tu puasa masa Ramadhan). Yang berbuka sekali tu pun sekali je kat bilik dorang sebab ye laa biasa laa bila makan ramai ramai ni, take time tau benda tu so jadi kelam kabut nak solat maghrib pastu isyak pulak then ada terawih lagi. Banyak benda nak buat so tak sempat kalau makan sekali. Last aku jumpa dorang masa nak balik (after clearance). Saja laa jumpa peluk peluk for the last time. Kitorang ni okay tau cuma masing-masing buat hal masing-masing laa. Biasa laa dah tak rapat en so dia macam awkward laa sikit. Okay tu je lah nak cerita.

Oh lupa nak cerita. Classmate aku so far Alhamdulillah, aku okay ngan semua orang. Aku bersyukur sangat dorang jadi classmate aku untuk Diploma ni. Thank you guys for this journey ❤

Sekarang pukul 12:04 tengah malam so aku nak end kan this entry. Aku pun kerja sekarang, alhamdulillah. Aku kerja kat kedai makanan sunnah. Saja je tanya ada kerja kosong tak pastu orangnya kata ada pastu interview-interview sikit then aku diterima kerja kat situ. Harini aku cuti so sebab tu ler aku menaip ni hsgshsgshsgs. Dah seminggu aku kerja situ, alhamdulillah okay. Kawan-kawan kat tempat kerja pun okay laa, not bad, alhamdullillah. Gaji Rm50 per day. Aku part time kat situ. Nak amik full time tapi dia kata tak boleh nak letak aku under full time sebab nanti bulan 10 aku nak berhenti dah sebab nak pursue my degree en so letak aku under part time. Tak kisah laa papepun weh yang penting kerja. Aku dah bagitau parents aku kalini punya kerja, aku nak kumpul duit beli Iphone 13 HAHAHAHAHAHA hadiah laa konon dah habis Diploma en, saja gedik gedik. Abi kata 'Hadiah patutnya orang yang bagi, bukan hg beli kat diri sendiri' tapi aku just jawab 'Takpe laa abi, ni hadiah dari diri adik untuk diri adik sendiri'. Tak weh cerita dia yang aku macam berkobar kobar nak beli Iphone ni bukan sebab apa tau. First, makin lama makin aku tak berkenan dengan kamera Iphone ni. Makin besaq. Iphone 13 ni aku berkenan sebab dia 2 cameras kat belah belakang + dia senget so nampak macam lain sikit laa. Aku mulanya nak beli Iphone 11 je weh sebab aku nak beli yang warna purple tu tapi kawan aku pernah pesan, dia kata kalau nak beli Iphone, better beli yang latest so nanti kena update ios lah apabenda lah aku pun tak faham sangat + alang-alang beli benda mahal, beli laa yang latest haa gitu katanya. So aku dari Iphone 11 terus tukar nak beli Iphone 13. Taknak Iphone 12 ni sebab camera buruk huhu. Iphone 13 ni aku nak beli yang warna pink punya. Ya Allah tak sabar nak ada Iphone sendiri menggunakan titik peluh sendiri. Titik peluh sendiri yang limited tu weh HAHAHAHA. Another thing sebab aku fikir aku macam takde komitmen apa-apa lagi like kena bayar kereta monthly ke apa ke en kecuali nak masuk Degree. Degree ni aku apply PTPTN so yeah in Syaa Allah, takde laa kot komitmen bulanan nya? Entah laa weh tapi aku teringin gila nak pakai Iphone, tu je. Aku plan (In syaa Allah) sekali ni je nak kumpul duit beli Iphone. Lepas-lepasni memang tak ah. Kalau nak upgrade ke apa, tunggu kerja dulu baru laa tengok cemana. Macam tak percaya aku kumpul duit nak beli Iphone haih tapi takpe lah, teringin punya pasal, apa salahnya. Iphone ni srs cakap aku suka camera je weh. Belah dalam dalam tu bukan aku minat sangat pun sebenarnya. Takpe laa, tengok nanti rezeki macam mana. Kalau duit cukup memang nak beli and alang-alang nak beli, of course nak beli yang GB dia besar en HAHAHAHAHA. Semoga harga Iphone 13 turun Ya Allah, aamiin. Teringin sangat nak pakai Iphone 😭❤ Takpe lah, for now aku kerja untuk beli Iphone, nanti cuti sem lagi, aku kerja untuk simpan duit pulak. Semoga ada rezeki aku, aamiin.

Okay tu je nak cakap guys. Bawah ni aku masukkan gambar-gambar yang aku ada / benda yang jadi sepanjang semester 5, yang macam sesuai diletakkan disini ya. Enjoy! (Update: aku malas hsgshsgshsg sebab aku ada satu channel Telegram yang memang aku post gambar pasal )

Hi korang! Ini merupakan life update yang bertarikh 1 Oktober 2023. Ada few benda yang aku nak update kat sini. Yang pertama, Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah Taala kurniakan kat aku, aku berjaya dapat pointer paling tinggi sepanjang aku study masa Diploma ni. Tak sangka aku berjaya weh ya Allah, Alhamdulillah, terima kasih sangat. Aku pernah ya rasa macam ish boleh survive ke ni and for sure sampai satu tahap tu aku rasa macam 'Raudhah, kau kena survive je sekarang ni. Dah tak boleh buat apa dah' haaa macam tu nok kita ya Allah. Memang aku berjaya ni sebab Allah banyak tolong aku, tu je nak cakap 😭❤


Alhamdulillah, dalam masa yang sama aku sekali lagi direzekikan untuk dapat course yang aku nak which is bahasa melayu komunikasi professional. Sekali lagi, terima kasih ya Allah, nak nangis rasa. Masa menaip ni pun aku rasa sebak sebenarnya huhu tapi sebab sekarang aku dah dekat kolej and roommate aku ada bilik, takkan nak nangis nyah HAHAHAHA. Alhamdulillah, aku dapat masuk kos tu + aku dah pun berada dekat UiTM Shah Alam sekarang.


Oh ya, pasal kerja masa cuti sem haritu + nak beli Iphone 13. Allah lagi tahu apa yang terbaik guys. Aku tak beli pun Iphone tu even sekarang Iphone 15 dah launch. Harga dia turun tapi sikit laa, tak banyak pun. Lagipun, kan aku nak masuk belajar ni so memang aku pakai duit gaji aku tu untuk beli apa yang patut untuk persediaan masuk belajar ni. Kau tau je la sekarang barang bukan murah nyah. Aku masuk uni ni, yuran pengajian aku bayar sendiri. Duit barang-barang kolej je sponsored by abi. Campur sebenarnya, sikit duit abi, sikit duit aku gitchuw. So apa je aku buat dengan phone aku? Aku tukar lcd untuk kali kedua, pasang screen protector yang a bit mahal so that in syaa Allah tahan sikit laa kot? and aku beli casing baru. Sejujurnya fon aku yang sekarang ni okay je cuma aku teringin nak upgrade je. Kalau cakap pasal gb, gb dia banyak je. 128gb. Mungkin aku patut lebih bersyukur? Ya, memang patut. Iphone tu best part camera je weh srs cakap sebab memang aku plan even aku ada Iphone sekalipun, aku tetap nak ada Android as my second phone sebab Iphone ni entahlah, macam menyusahkan. Like seriously, kalau ada Android yang camera macam Iphone, yang bila post dekat social media pun gambar tak pecah, memang aku akan beli ya that phone.


Popular posts from this blog

Pra Diploma UiTM πŸ’¦

Hi semuaaaaa ! Welcome back to my blog (macam biasa , aku akan buat macam ada fans sendiri hahahaha ). Harini aku nak cerita pasal Pra Pengajian Tinggi di Univeristi Teknologi Mara. Kiranya PPT ni merangkumi semua budak baru yang baru nak menempuh ke alam universiti iaitu budak Pra Diploma. Apa tu PPT ? PPT stands for Pra Pengajian Tinggi . Pengajian Tinggi tu apa ? Pengajian tinggi ni korang boleh assume budak-budak universiti laa. Kita kan ada SK (sekolah rendah / Sekolah Kebangsaan), SMK (Sekolah Menengah Kebangsaan) and after SMK we have IPT (Institut Pengajian Tinggi).  Result SPM teruk? Tak dapat UPU?  Habis Form 5 (habis SPM), ada banyak cabang yang korang boleh masuk untuk teruskan study korang di peringkat yang lebih tinggi. Jangan risau. Ni list tempat yang korang boleh pilih untuk teruskan study after SPM. a. Matriks b. Masuk uni (IPTA / IPTS) c. Masuk kolej kemahiran d. Politeknik e. Pra Diploma f. ILP ; Institut Latihan Perindustrian g. Sambung Tingkatan 6 (STPM / STAM)

Kolej Tun Fatimah UiTM Lendu, Melaka 🐣

  Hellooo everyone, assalamualaikum wbt. Entry kali ni diterbitkan (macam terbitkan buku pulak hsgshsgshsg) sebab aku nak cerita pengalaman masuk kolej Tun Fatimah di UiTM Alor Gajah (Lendu) di Melaka. Tujuan aku tulis ni sebab aku nak buat kenangan laa u first time masuk kolej selain Sabby (kolej Tun Sabariah dekat sini orang panggil Sabby). Other than that sebab bila aku Google, takde sangat blog cerita pasal Kolej Tun Fatimah ni. It is hard for me nak cari tahu pasal kolej ni since aku kan jauh stay Penang so memang aku Google je tapi takde sangat pun. Yang ada pasal Tasik Tun Fatimah, the haunted one. Belambak gilaa cerita hantu pasal tasik tu tapi aku tak baca laa nokkk, aku dah laa nak stay berdekatan sana jugak so aku tak rasa aku patut amik tahu benda-benda macam tu even aku ni suka jugak involve myself dengar / baca cerita-cerita hantu ni. Let us begin! Disclaimer: πŸ“ŒGambar-gambar ni diambil sendiri oleh aku masa aku stay kolej ni bermula daripada 9 Oktober 2022 hingga 27 Janu

Semester 3 Diploma ✅

 Hello everyone, assalamualaikum! Entry yang aku paling excited nak tulis tapi paaaaaaaaling lambat sekali nak tulis (taip) HAHAHAHAH. The reason why aku lambat sebab before this aku tulis 4 entries yang aku rasa macam kena update dulu before update entry semester 3 ni. Banyak benda nak cerita sebab semester 3 ni aku masuk college hehe. Nak masukkan gambar yang kat sana lagi, dengan gallery nya penuh 😭 so I need some times. Tapi for today aku nak update result semester 3 sebab aku nak dapat tarikh harini HAHAHAHAHA. Hi everyone. Harini 4/12/2022. Currently aku dekat Semester 4, week 7, harini ahad. Aku baru balik colour run ni hehe. Since emosi aku macam tak berapa nak okay so aku plan nak siapkan this entry. First thing first, memang semester ni (sem 4) dengan last sem (sem 3) sangat jauh berbeza ya. Sangat jauh beza. Apa yang jauh beza sangat tu? Layanan kawan kawan. Lain sangat. Oh sebelum tu, sorry kalau entry ni penuh 'emotion'? Haha taktau lah. Aku nangis dah tadi. Tak n