Skip to main content

Semester 2 Diploma ✅

Helloooooo everyone ! Lama bethol tak buat entry baru hsgshsghsgshsgs biasa lah aku kalau study memang banyak benda yang aku selalu buat, aku tinggal kejap for the whole semester macam tengok movie kat Netflix dan sebagainya. Tipu lah kalau takde langsung en, ada tu ada weh. Masa aku dah betul betul fedup and aku rasa aku patut rest daripada study and assignments thingy. Haaaaa, masa tu laa aku akan tengok Netflix. Take a break gitchuw. So, back to our title, semester 2 done. Ya Allah lega betul dah habis second sem. For sure yang aku harapkan is tak repeat any subject je lah en hsgshgshsgshsg. Aku dah try my best for this sem. Eh jap, aku rasa aku nak attach gambar subjects yang aku belajar sepanjang diploma ni laa. Kenapa aku nak buat camtu ? saja laa en. kot kot nanti sesiapa nak amik bi macam aku jugak pastu time tu aku dah phd so aku ada copy hsgshgshsgshsgs. Eh jap, mula mula mesti la gambar untuk entry ni hsgshsgshgs.


Okay so for the course outline tu aku tak lepas laa nak masuk sini sebab file dia tu pdf. Aku tau boleh convert pegi jpg ataupun png tapi tak lawa laa hm. Takpe, aku ada simpan soft copy dia kat sini. Btw, aku memang rajin simpan benda-benda macam ni. Semua result semua assignment yang aku buat, aku akan pdf kan pastu simpan ikut file kat drive. Al-maklumlah kenangan kan gitchuw. Ouh, include jugak puji-pujian lecturer aku for that sem kat aku personally hsgshsghsgss. Mesti laa nak simpan en, kenangan tuh weh.



Eh btw cakap pasal apa segala pdf ni semua en. Semester ni aku ada kena buat website. Ni link dia food website . Nanti free-free datang ler jengok. Website ni aku buat dengan groupmate aku. Okay dah.

Aku nak cerita ni. Aku habis sem masa 13 February 2022. Ni memang last laa, assingment Laporan BBM157 last aku kena submit pastu aku dah merdeka πŸ₯³ lega bethol perasaan yang dah siap semua assignments ni. Semester 2 ni aku rasa aku being better than last semester. Tu kan mula-mula sem diploma en so mungkin aku tak pandai lagi nak bahagi-bahagi masa apa semua en. Lecturer sem ni pun sporting-sporting kecuali grammar. Bm best laa for me. Mana tak nya weh, sejak-sejak aku belajar kos bi ni, seriously memang aku rasa sangat yang bahasa bm aku makin lama, makin baku do ya Allah. Dia bukan aku bercakap baku, tapi perkataan-perkataan yang aku guna tu, makin lama makin baku aku rasa. Pastu kebanyakkan classmates aku pulak macam fedup kena belajar bm, yang aku pulak keje bm semua aku dok buat awal, kalau time kelas bm pagi-pagi isnin semua orang ngantuk tu, aku pulak excited gila nak join kelas puan zuraidah mohd sulaiman hsgshsghsgshsgshgshsgshgs. So far untuk sem ni, aku takde terlajak tidur macam sem-sem lepas, alhamdulillah. Harapnya untuk semester depan, aku lebih menyerlah dan berbakat dan pandai dan bijaksana dan tak terlajak tidur dah.

Kalau korang perasan kat atas tadi aku ada cakap pasal madam grammar en. Haaaaa itu lah satu-satu nya kelas yang aku rasa macam Ya Allah malasnyaaaaa teramat sangat yang gak ada obat. Srs do srs. Maybe sebab subject tu macam susah. Ye laa, benda grammar ni senang je actually sebab dia memang kalau kau ikut sebijik sebijik rules dia, confirm boleh score. Masalahnya, aku tidak begituw. Nak ingat satu satu rules dia memang jammed. sampai tertukar tukar kekadang. Lect yang mengajar tu pun tak best. Dia macam old skool something idk nak cakap cemana tapi memang kesian laa. Aku ingat aku je macam dok malas malas nak masuk her classes en tapi rupanya hampir semua classmates aku macam tu jugak sampai kekadang nampak laa beliau agak koyak dengan kami semu huhu tapi nak buat cemana en. Gaya dia mengajar pun macam style lama-lama pastu paling tak boleh blah rembat side tah mana mana hala from the Internet. Ko ghase ? That doesn't count as plagiarized ke eh ? Ouh sampai kitorang kena fill in borang plagiat uitm sampai lect takpe pulak ek ? *uitm is shaking HAHAHAHAHAHAHA. Okay laa, maybe acceptable laa en kalau dia macam tak biasa dengan benda-benda online ni. She choose to use Microsoft Teams other than Google Classroom. Tak faham ah ngan beliau. Senang untuk dia maybe guna ms teams tu tapi kinda menyusahkan kitorang sebab dia je satu-satunya subject yang sangkut dekat ms teams tu. Laptop aku okay je ngan teams tu even dia agak berat tapi most of my classmates kata laptop dorang jadi panas lah apa lah semua sebab dia berat. Couldn't deny that one laa en. Biasa laa semua apps ada pros and cons. Okay laa enough about her.

Jadi macam yang semua tahu (okay aku rasa korang taktau lagi hsgshsghsgs) bulan 3 ni, 9 haribulan aku nak Escape Penang bersama bestfriendkur and sorang roommate aku masa pradip kat Penang. So saja laa aku apply keje kat coolblog Tesco Bertam, Penang. Sebab nya dorang semua keje macam nak cari lebih laa untuk kitorang nak gi escape ni. Dorang lepak kat sini dalam 3 hari. 8,9 and 10 Mac 2022. Ya Allah bestnya :) Tak sabar srs. So aku saja laa keje coolblog ni. Tapi actually aku memang teringin nak try keje sini pun HAHAHAHAHAHA

Oh btw aku nak cerita pasal coolblog thingy ni tapi kat entry lain lah ek. 

Update March 16, 2022 : wihuuuu ! aku dah dapat result sem ni and Alhamdulillah, thanks to Allah, aku dean list ! 😍😍😍


What do I feel bila dapat result macam ni ?

Mesti laa bangga u. Masa sem 1, result aku biasa-biasa je + tak dean list. Fyi, aku baru tahu semua course ada pointer tertentu untuk dapat dekan. Mati-mati lah aku ingat pointer 3.7 ni je yang dekan kat UiTM, RUPANYA TAK 😀 

Untuk course aku, pointer 3.5 and above count as dean list ya guys. Sumpah taktahu. Masa sem 1, pointer aku 3.38. Drop sikit sebab aku pun baru je masuk course ni and still nak discover apa yang aku kena belajar sebenarnya. Satu lagi sebab aku macam tak clear tau apa yang aku kena belajar dalam course ni. Untuk korang yang baca entry ni, pesanan aku, please cari tahu A sampai Z apa yang korang nak belajar nanti dalam course yang korang pilih tu. Macam aku, dah masuk course bi ni memang dalam otak aku fikir macam, ouh nanti aku belajar bi je lah, belajar grammar ke, tulis karangan ke macam tu je. Takde laa pulak expect nak kena design poster, kena belajar literature ya Allah. Masa mula-mula tu kaget ah jugak en. Nak biasakan tu bukan mudah so aku tried my best and there you go, result aku 3.38 je pointer time tu. 

For this semester, pointer aku naik jadi 3.55. Alhamdulillah ya Allah, merasa jugak nak dean list 😭❤

Mestilah aku bangga dengan myself sebab this semester memang aku struggle sikit laa kan. Macam buat notes setiap kali kelas, untuk kelas bm laa. Kelas lain yang melibatkan bi ni + benda yang aku tak pernah belajar, memang aku akan cari masa lepas kelas untuk revise balik kelas tu and make some notes sebab aku tak boleh brain do kalau kelas tu benda yang aku tak pernah tahu dalam life aku the tiba-tiba kena belajar, jeng kejap otak aku. Ni pun kes tak tengok dulu apa nak belajar esoknya HAHAHAHA. Weh pastu bila kelas tu pagi. Fuh, bercinta mat nak bukak mata πŸ₯΄ sebab aku bukan morning person nyah, tapi aku boleh tahan kalau study malam sampai 2 ke 3 ke 4 pagi (kalau ada mood + jika time tu aku bersemangat), tu yang problem tu. Okay so doakan aku untuk next sem tau!

Popular posts from this blog

Pra Diploma UiTM πŸ’¦

Hi semuaaaaa ! Welcome back to my blog (macam biasa , aku akan buat macam ada fans sendiri hahahaha ). Harini aku nak cerita pasal Pra Pengajian Tinggi di Univeristi Teknologi Mara. Kiranya PPT ni merangkumi semua budak baru yang baru nak menempuh ke alam universiti iaitu budak Pra Diploma. Apa tu PPT ? PPT stands for Pra Pengajian Tinggi . Pengajian Tinggi tu apa ? Pengajian tinggi ni korang boleh assume budak-budak universiti laa. Kita kan ada SK (sekolah rendah / Sekolah Kebangsaan), SMK (Sekolah Menengah Kebangsaan) and after SMK we have IPT (Institut Pengajian Tinggi).  Result SPM teruk? Tak dapat UPU?  Habis Form 5 (habis SPM), ada banyak cabang yang korang boleh masuk untuk teruskan study korang di peringkat yang lebih tinggi. Jangan risau. Ni list tempat yang korang boleh pilih untuk teruskan study after SPM. a. Matriks b. Masuk uni (IPTA / IPTS) c. Masuk kolej kemahiran d. Politeknik e. Pra Diploma f. ILP ; Institut Latihan Perindustrian g. Sambung Tingkatan 6 (STPM / STAM)

Kolej Tun Fatimah UiTM Lendu, Melaka 🐣

  Hellooo everyone, assalamualaikum wbt. Entry kali ni diterbitkan (macam terbitkan buku pulak hsgshsgshsg) sebab aku nak cerita pengalaman masuk kolej Tun Fatimah di UiTM Alor Gajah (Lendu) di Melaka. Tujuan aku tulis ni sebab aku nak buat kenangan laa u first time masuk kolej selain Sabby (kolej Tun Sabariah dekat sini orang panggil Sabby). Other than that sebab bila aku Google, takde sangat blog cerita pasal Kolej Tun Fatimah ni. It is hard for me nak cari tahu pasal kolej ni since aku kan jauh stay Penang so memang aku Google je tapi takde sangat pun. Yang ada pasal Tasik Tun Fatimah, the haunted one. Belambak gilaa cerita hantu pasal tasik tu tapi aku tak baca laa nokkk, aku dah laa nak stay berdekatan sana jugak so aku tak rasa aku patut amik tahu benda-benda macam tu even aku ni suka jugak involve myself dengar / baca cerita-cerita hantu ni. Let us begin! Disclaimer: πŸ“ŒGambar-gambar ni diambil sendiri oleh aku masa aku stay kolej ni bermula daripada 9 Oktober 2022 hingga 27 Janu

Semester 3 Diploma ✅

 Hello everyone, assalamualaikum! Entry yang aku paling excited nak tulis tapi paaaaaaaaling lambat sekali nak tulis (taip) HAHAHAHAH. The reason why aku lambat sebab before this aku tulis 4 entries yang aku rasa macam kena update dulu before update entry semester 3 ni. Banyak benda nak cerita sebab semester 3 ni aku masuk college hehe. Nak masukkan gambar yang kat sana lagi, dengan gallery nya penuh 😭 so I need some times. Tapi for today aku nak update result semester 3 sebab aku nak dapat tarikh harini HAHAHAHAHA. Hi everyone. Harini 4/12/2022. Currently aku dekat Semester 4, week 7, harini ahad. Aku baru balik colour run ni hehe. Since emosi aku macam tak berapa nak okay so aku plan nak siapkan this entry. First thing first, memang semester ni (sem 4) dengan last sem (sem 3) sangat jauh berbeza ya. Sangat jauh beza. Apa yang jauh beza sangat tu? Layanan kawan kawan. Lain sangat. Oh sebelum tu, sorry kalau entry ni penuh 'emotion'? Haha taktau lah. Aku nangis dah tadi. Tak n