Skip to main content

Bear in mind πŸ“Œ

Hello everyone ! Harini macam ada mood pulak nak menaip even though tengah study for Lingusitic subject. Nah, its okay. This week UiTM cuti for one week due to banjir yang teruk kat area Klang & Shah Alam, continue to the next week which is next week memang sepatutnya cuti sebab cuti Krismas so UiTM bagi cuti one week. Total 2 weeks cuti.

Apa aku nak tulis harini ? Harini tiba-tiba aku terfikir yang dalam tak sedar, next year umur aku masuk 20 years old. Cepat kan ? Aku rasa macam baru je haritu pkp rupanya nak masuk 2 years dah and betapa banyaknya masa muda aku yang terkorban sebab pkp ni. Walaupun begituw, aku masih thanks to Allah sebab walaupun nak dekat 2 years ni rasa macam 'tersekat' nak keluar pegi jalan mana mana, Allah masih bagi aku nikmat ada umi dengan abi sepanjang pkp ni, aku dah pandai bawak kereta and motor which is for me satu pencapaian yang sangat wow untuk saya ya sebab benda bukan senang nak nak lagi abi jenis sayang kereta + aku kan perempuan so abi macam tak bagi sangat mula-mula lepas dapat lesen tu, so now aku boleh kata aku dah main cekap. Setiap kali bawak kereta, pengalaman lain lain right ?

Aku sebenarnya harini nak cakap sikit tentang how penting is it to be an independent woman. Independent woman ni bagi aku bukan sebelum kau kahwin je, lepas kau kahwin pun, kau kena indepedent. For instance, suami takyah hantar kau pegi keje (sekali sekala tu takpe laa), takyah tunggu suami kalau nak pegi mana and do anything u want, ikut lah selagi tak langgar adab & peraturan terhadap suami, buatlah (dapatkan izin, jangan lupa ya). Tu lepas kahwin, kalau sebelum kahwin tu normal laa kan. Nak pegi mana mana senang kalau pandai drive, nanti nak keje pelan-pelan boleh kumpul duit beli kereta, bayar bulan bulan. Pandai-pandailah, nak hidup kan ? 

Apa yang aku terfikir selain sebelum dan selepas kahwin of course lah kalau incase kita bercerai dengan suami kita. Nauzubillah lah kan, siapa je kahwin lepastu nak bercerai right ? Cuma bila kau dah biasa independent, tak harapkan duit suami kalau nak buat apa apa (tanggungjawab suami lah bagi nafkah kat anak bini) cuma kau still ada duit kau sendiri, which means kau keje lah senang cerita kan. Kalau apa-apa jadi, sumpah senang. Nak bercerai tu pun would be easier than we thought. Kenapa aku cakap macam tu ? sebab nak guna duit untuk bayar lawyer yang nak back up kau, bukan murah do. Kalau suami kau jenis redho nak bercerai takpe, ni kalau dia jenis psiko pastu dok putaq belit depan hakim, hg qasa ?

Lagipun, kau taknak ke rasa bagi anak anak kau enjoy guna duit kau. Nak shopping ke apa takyah tunggu duit laki kau, laki kau pun takde laa semak semak nak fikir bagi nafkah kat kau. Ya memang kewajipan dia bagi nafkah dekat kau & anak anak tapi why not kau ringankan beban dia sikit sikit kan? Laki kau mesti glad ada bini macam kau. Dia pun banyak lagi bemda-benda nak kena bayar, bil api air, bayar duit rumah ke apa ke kan. At least, kalau nak pegi bercuti ke nak kumpul duit gi umrah haji ke, sedap laa sikit. Sama-sama kumpul, sama-sama pegi.

Tak salah right nak ringankan beban suami ?

Paling penting, kau kena ingat. Hati manusia Allah pegang. Memang kita boleh berdoa supaya Allah jaga hati kita dan pasangan tapi jangan lupa, Allah bila bila masa je boleh uji kita.

At least, kita boleh survive if something bad happen :)

Harini memang dia sayang kau, junjung kau, 'cinta' kau. Esok lusa, siapa yang tau. Berjaga-jaga sebelum apa-apa jadi. Pasangan kau boleh buang kau macam tu je bila dia dah tak perlukan kau. 

Popular posts from this blog

Pra Diploma UiTM πŸ’¦

Hi semuaaaaa ! Welcome back to my blog (macam biasa , aku akan buat macam ada fans sendiri hahahaha ). Harini aku nak cerita pasal Pra Pengajian Tinggi di Univeristi Teknologi Mara. Kiranya PPT ni merangkumi semua budak baru yang baru nak menempuh ke alam universiti iaitu budak Pra Diploma. Apa tu PPT ? PPT stands for Pra Pengajian Tinggi . Pengajian Tinggi tu apa ? Pengajian tinggi ni korang boleh assume budak-budak universiti laa. Kita kan ada SK (sekolah rendah / Sekolah Kebangsaan), SMK (Sekolah Menengah Kebangsaan) and after SMK we have IPT (Institut Pengajian Tinggi).  Result SPM teruk? Tak dapat UPU?  Habis Form 5 (habis SPM), ada banyak cabang yang korang boleh masuk untuk teruskan study korang di peringkat yang lebih tinggi. Jangan risau. Ni list tempat yang korang boleh pilih untuk teruskan study after SPM. a. Matriks b. Masuk uni (IPTA / IPTS) c. Masuk kolej kemahiran d. Politeknik e. Pra Diploma f. ILP ; Institut Latihan Perindustrian g. Sambung Tingkatan 6 (STPM / STAM)

Kolej Tun Fatimah UiTM Lendu, Melaka 🐣

  Hellooo everyone, assalamualaikum wbt. Entry kali ni diterbitkan (macam terbitkan buku pulak hsgshsgshsg) sebab aku nak cerita pengalaman masuk kolej Tun Fatimah di UiTM Alor Gajah (Lendu) di Melaka. Tujuan aku tulis ni sebab aku nak buat kenangan laa u first time masuk kolej selain Sabby (kolej Tun Sabariah dekat sini orang panggil Sabby). Other than that sebab bila aku Google, takde sangat blog cerita pasal Kolej Tun Fatimah ni. It is hard for me nak cari tahu pasal kolej ni since aku kan jauh stay Penang so memang aku Google je tapi takde sangat pun. Yang ada pasal Tasik Tun Fatimah, the haunted one. Belambak gilaa cerita hantu pasal tasik tu tapi aku tak baca laa nokkk, aku dah laa nak stay berdekatan sana jugak so aku tak rasa aku patut amik tahu benda-benda macam tu even aku ni suka jugak involve myself dengar / baca cerita-cerita hantu ni. Let us begin! Disclaimer: πŸ“ŒGambar-gambar ni diambil sendiri oleh aku masa aku stay kolej ni bermula daripada 9 Oktober 2022 hingga 27 Janu

Semester 3 Diploma ✅

 Hello everyone, assalamualaikum! Entry yang aku paling excited nak tulis tapi paaaaaaaaling lambat sekali nak tulis (taip) HAHAHAHAH. The reason why aku lambat sebab before this aku tulis 4 entries yang aku rasa macam kena update dulu before update entry semester 3 ni. Banyak benda nak cerita sebab semester 3 ni aku masuk college hehe. Nak masukkan gambar yang kat sana lagi, dengan gallery nya penuh 😭 so I need some times. Tapi for today aku nak update result semester 3 sebab aku nak dapat tarikh harini HAHAHAHAHA. Hi everyone. Harini 4/12/2022. Currently aku dekat Semester 4, week 7, harini ahad. Aku baru balik colour run ni hehe. Since emosi aku macam tak berapa nak okay so aku plan nak siapkan this entry. First thing first, memang semester ni (sem 4) dengan last sem (sem 3) sangat jauh berbeza ya. Sangat jauh beza. Apa yang jauh beza sangat tu? Layanan kawan kawan. Lain sangat. Oh sebelum tu, sorry kalau entry ni penuh 'emotion'? Haha taktau lah. Aku nangis dah tadi. Tak n