Skip to main content

Semester 1 Diploma ✅

Assalamualaikum semuaaaaaa ! (macam biasa, acah ada fans) bukan apa ya, kita ni hidup dalam dunia ni bukan ada manusia je, makhluk-makhluk lain pun ada jugak. Maka dengan hal itu, apakah salahnya kalau aku bagi salam dulu en ? aaaaaaa suka hati aku laaa blog aku, kalau rasa semak boleh cau. Aku kat sini nak share pengalaman aku jerps. Dah dah, opening pun aku dah mengarut banyak.

Kalini aku nak cerita pasal aku amik diploma course English Communication. Koyak gak ah mula mula tu haih. Iyaaaaa, memang aku sendiri yang amik course ni sebab aku minat, I mean I will try my best laaa nak score all the subjects each semester en. Im still trying to be the best version of me. Aku suka do course ni. Banyak benda baru yang aku belajar. Walaupun aku agak sedih masa mula mula sebab kalau laaa sekarang aku kat kampus, aku takde kawan yang aku kenal. Iya laaa weh, aku takde sesiapa yang aku kenal kat sana. Actually ada dua orang, sorang ni nama Nadya. Dia housemate aku masa pradip dulu tapi aku tak rapat sangat ngan dia + budak bilik aku, Dini, Lin ngan Tehah, aku jugak laaa tak minat sangat kawan ngan dorang ni sebab entah HAHAHAHAHA. Aku tak ingat sangat kenapa kitorang tak nganm sangat. Actually everything is doing fine, takde laa nak kata kitorang ni ada issue ke apa, tarik muka masa jumpa ke apa, nope, takde langsung. Kitorang okay jerps. Cuma ada perangai budak bilik dorang yang kitorang tak minat sangat. Entah laa nokkk, tak ingat aku. Then, ada sorang lagi ni nama dia Arisya. Dia ni classmate Lin masa pradip. Dia amik course business. Actually, Lin pun ada apply course business cuma tu bukan first option dia, second option dia letak business. If dia letak business first, confirm Pak Abu dah dia sama ngan aku. Okay, sambung. Macam Fazlin dengan Pateha, dorang dapat Uitm Dungun + sama course. Same goes to kawan aku, Syed Fahmie, course yang sama dengan Fazlin and Pateha. Cuma Dini tak sama, dia dapat Uitm Merbok. Aaaaaa its okay laa. That feeling dah lama faded dalam ingatan aku. But, still, aku ingat lagi rasa sedih tu.

Okay, next pwease !


Okay so bermula lah semester 1 aku as pelajar diploma dalam course English Communication. Sejujurnya, yes bi aku memang hancusss sikit tapi aku minat do belajar English ni cuma aku tak expect laa akan belajar dalam begini HAHAHAHAH. Mesti korang macam, eh asal pulak tak expect ? Kan dah memang amik course bi, habis kau expect apa ? Eyyy, semak laaa kau. It just, ye laaaa ni kan first pengalaman aku memang amik course yang belajar pasal English sahaja en. Ouh ya  weh, aku ingat nanti aku nak buat some notes kat sini, yang English aku dok belajaq tu laaa. Sekarang aku tengah cuti sem so berkesempatan laa update blog hihuw πŸ˜› kk sambung. So mula mula aku masuk course ni en, most of the lecturers expect kitorang dah pandai bi tau, like pandai speaking, pandai grammar apa semua. Aku ada je subjek belajar Grammar sahaja. Best do subject tu, lecturer dia pun best. Madam Atiqah nama beliau. Tapi terpaling tak best untuk semester ni is subject Literature. Aku bukan tak suka ke apa, it just sebab Miss Ifa ini dia punya keje belambak gila subhanallah sampai aku boleh kata tak sempat nak study laa. Maybe dia ingat kalau kitorang buat banyak keje, kitorang boleh belajar through the assignments laaa en, masalahnya jadi lagi parah kerana kitorang sekarang ni odl. Iya anak anak, sekarang ada zaman Covid-19 tak habis habis lagi, maka kitorang ni ber odl. Bila duduk rumah ni kau paham paham laa weh. Kat uni, tanggungjawab kitorang hanya untuk belajar dan urus diri sendiri je tapi bila dah kat rumah ni, em jangan cakap ah. Tanggunggjawab anak tu tak ringan weh. Kau imagine eh, kalau semua lecturer macam Miss Ifa ni, sumpah koyak. Boleh mati macam gitu je aku. Tu pun kan ada kes budak Uitm meninggal sebab kejar due assignments. Sumpah, siapa mental tak kuat memang tak boleh hadap odl ni. Mana tak nya, assignments belambak and at the same time, kalau kau 24hrs duduk dalam bilik buat keje, tak tolong mak kau masak ke apa, kena lagi sebijik. Ada je kekadang lecturer yang tak boleh consider langsung, all the works must be done sebelum date yang kena submit tu, kalau kata lambat ke apa, tolak markah. Aaaaa sudah haih. Kadang tu, bukan apa, time nak submit tu memang Internet suka buat hal. Tak masuk lagi time kelas kena bukak camera. Iya aku ngaku aku one of yang selalu tak bukak kamera tu HAHAHAHAHA tapi kadang kadang betul au, bila bukak camera, lecturer cakap semua stuck + aku pun shy person so yes, jujur, memang aku selalu amik kesempatan HAHAHAHAHA. Eh, if ada budak yang baca blog ni, jangan ikut I okayyy πŸ˜‚ memang pack do jadual bila kita kelas online ni. Pagi kelas sampai pukul 1 pastu pukul 2 dah start another class. Kau rasa sejam tu cukup ke nak solat, nak makan, nak rehat apa bagai haih. Paling selalu, habis je kelas pukul 1 tu tertidur, bangun bangun pukul 3 HAHAHAHAHA memang jammed ah, kelas semua dah lambat nak masuk. Ye lah nokkk, dah sejam lambat, ko ghase lecturer tak bising ke ? So whatsApp lecturer cakap sakit hahahahaha. Kelakar do. Iyaaaa aku tahu tak baikkk, sebab tu aku kata jangan ikut. Tapi sampai pukul 3 tu pun jarang actually. Selalu kalau habis kelas tu, aku rilek rilek jap, pastu solat pastu makan the start kelas laa again. Tu jadual aku yang selalu nyaaa lah.

Jadi panjang en aku bercakap HAHAHAHAHA padahal tajuk nak cakap pasal semester 1 je hshshshshs. Okay so overall, semua okay. Biasa laaa mula mula tu koyak jugak nak cari partner apa bagai, ye lah tak kenal sesiapa en. Mana tak nyaaa, semua aku tengok active semacam je dalam group kelas, speaking English uolls lagi laaa aku rasa macam sumpah insecure. But then, bila dah kenal hampir semua all the classmates, dorang okay jerps. Ada few laa yang aku rasa macam terlalu open, tak jaga adab dengan budak laki but aku rasa mungkin lifestyle dorang memang macam tu so yeah, siapa laa aku nak judge dorang semua. All the boys (macam ramai en, 4 orang jerps HAHAHAHA) pun okay je. Weh tapi en kekadang aku perasan budak laki ada gak macam sikit dengan budak budak perempuan ni meanwhile the girls yang aku tak minat sangat ni, terlalu lalu open on any topic termasuk period 😳 have shame laaa weh, korang perempuan kot. Entah, mungkin korang rasa aku macam aku ni old skool gitchuw cuma, adab is adab, tu je. Okay ah, aku nak cau dah ni. Aku rasa macam nak update blog sikit tapi entah laa tengok dulu, kalau terlampau complicated, maleh aku. See you guys dekat next entry, bye ! P/s : Saja nak update letak gambar hihuw 

update 21 February 2022 : update sikit result sem 1 aku. aku baru teringat macam nak update laa result kat sini so that aku nampak progress result aku gitchuwww.








Popular posts from this blog

Pra Diploma UiTM πŸ’¦

Hi semuaaaaa ! Welcome back to my blog (macam biasa , aku akan buat macam ada fans sendiri hahahaha ). Harini aku nak cerita pasal Pra Pengajian Tinggi di Univeristi Teknologi Mara. Kiranya PPT ni merangkumi semua budak baru yang baru nak menempuh ke alam universiti iaitu budak Pra Diploma. Apa tu PPT ? PPT stands for Pra Pengajian Tinggi . Pengajian Tinggi tu apa ? Pengajian tinggi ni korang boleh assume budak-budak universiti laa. Kita kan ada SK (sekolah rendah / Sekolah Kebangsaan), SMK (Sekolah Menengah Kebangsaan) and after SMK we have IPT (Institut Pengajian Tinggi).  Result SPM teruk? Tak dapat UPU?  Habis Form 5 (habis SPM), ada banyak cabang yang korang boleh masuk untuk teruskan study korang di peringkat yang lebih tinggi. Jangan risau. Ni list tempat yang korang boleh pilih untuk teruskan study after SPM. a. Matriks b. Masuk uni (IPTA / IPTS) c. Masuk kolej kemahiran d. Politeknik e. Pra Diploma f. ILP ; Institut Latihan Perindustrian g. Sambung Tingkatan 6 (STPM / STAM)

Kolej Tun Fatimah UiTM Lendu, Melaka 🐣

  Hellooo everyone, assalamualaikum wbt. Entry kali ni diterbitkan (macam terbitkan buku pulak hsgshsgshsg) sebab aku nak cerita pengalaman masuk kolej Tun Fatimah di UiTM Alor Gajah (Lendu) di Melaka. Tujuan aku tulis ni sebab aku nak buat kenangan laa u first time masuk kolej selain Sabby (kolej Tun Sabariah dekat sini orang panggil Sabby). Other than that sebab bila aku Google, takde sangat blog cerita pasal Kolej Tun Fatimah ni. It is hard for me nak cari tahu pasal kolej ni since aku kan jauh stay Penang so memang aku Google je tapi takde sangat pun. Yang ada pasal Tasik Tun Fatimah, the haunted one. Belambak gilaa cerita hantu pasal tasik tu tapi aku tak baca laa nokkk, aku dah laa nak stay berdekatan sana jugak so aku tak rasa aku patut amik tahu benda-benda macam tu even aku ni suka jugak involve myself dengar / baca cerita-cerita hantu ni. Let us begin! Disclaimer: πŸ“ŒGambar-gambar ni diambil sendiri oleh aku masa aku stay kolej ni bermula daripada 9 Oktober 2022 hingga 27 Janu

Semester 3 Diploma ✅

 Hello everyone, assalamualaikum! Entry yang aku paling excited nak tulis tapi paaaaaaaaling lambat sekali nak tulis (taip) HAHAHAHAH. The reason why aku lambat sebab before this aku tulis 4 entries yang aku rasa macam kena update dulu before update entry semester 3 ni. Banyak benda nak cerita sebab semester 3 ni aku masuk college hehe. Nak masukkan gambar yang kat sana lagi, dengan gallery nya penuh 😭 so I need some times. Tapi for today aku nak update result semester 3 sebab aku nak dapat tarikh harini HAHAHAHAHA. Hi everyone. Harini 4/12/2022. Currently aku dekat Semester 4, week 7, harini ahad. Aku baru balik colour run ni hehe. Since emosi aku macam tak berapa nak okay so aku plan nak siapkan this entry. First thing first, memang semester ni (sem 4) dengan last sem (sem 3) sangat jauh berbeza ya. Sangat jauh beza. Apa yang jauh beza sangat tu? Layanan kawan kawan. Lain sangat. Oh sebelum tu, sorry kalau entry ni penuh 'emotion'? Haha taktau lah. Aku nangis dah tadi. Tak n