Skip to main content

Random 🀷‍♀️

Hello gais ! Harini aku macam takde mood sikit so aku nak menulis. Ouh yaa selalu nya aku luah dekat bestfriend aku , Fazlin tapi since harini abang dia nikah kat Johor so yeah takkan aku nak semakkan kepala dia dengan masalah aku pulak kan. Lagipun masalah ni aku yang create sendiri. Ouh ye , before aku nak start menaip ni , aku mintak maaf maaf awal awal sebab apa yang aku akan type ni maybe menggunakan bahasa yang agak kasar dan apa yang aku taip ni is benda dari dalam hati aku. Aku tak harap pun orang untuk baca entry ni sebab ni memang luahan hati aku. Kind of diary laa. Why aku tulis kalau aku taknak orang baca ? Sebab aku nak one day , kalau aku tengok balik blog aku ni , aku can realize apa yang baik dan apa yang buruk also apa yang toxic untuk aku. Kalau taknak orang baca , kenapa publish ? Draft je laa. Eh suka hati aku laa , ni blog aku.



P/s : Ni sumpah random dan agak berbelit. Biar laa aku je faham apa tulis ni okay haha

Okay macam ni , korang rasa kan dalam relationship , should we show all of our kelemahan to partner kita ? For me , kadang aku rasa penting untuk kita tunjuk semuaaaa perangai kita dekat partner kita sebab how someone nak faham keadaan kita kalau kita tak tunjuk / bagitau problem kita. Tak boleh la tiba tiba nak merajuk tak tentu pasal. Kau siapa hahaha. Tapi bukan bermakna kalau partner kita dah tunjuk semuaaaa kelemahan dia dekat kita , they must lost respect towards us. Maybe sebab dia rasa kau dah tau semua benda pasal dia and then dia boleh suka hati nak merajuk / terasa dengan kau sebab kau know everything. Your partner nak kau comfort kan dia. Tapi satu masalah comfort ni. Semua orang berbeza tau the way dia nak di comfortkan. Selalu nya kalau orang yang normal , bila dia cerita masalah dia kat kau , dia nak kau dengar dan bagi response based on cerita dia. Somehow , ada jugak yang dia nak kau dengar je cerita dia without giving any opinion. Aku kurang gemar cara ni sebab kita memang akan lega lepas luah and kita taknak opinion someone. Tapi orang yang dengar masalah kau tu kan , dia akan confuse macam mana nak comfortkan kau. Japgi dia diam kau cakap dia tak concern pulak. Dan if aku jadi pendengar , aku akan rasa macam tak sedap ah sebab aku diam. Kalau kita face too face , aku boleh laa nak tunjuk muka concern ke apa en. Ni kalau kita tengah berwhats App , haa how aku nak tunjuk dalam text aku tu macam aku concern melainkan dengan cakap 'em faham' / 'sabar ek'. Haaa faham tak gais. In brief sebab ni laa aku kurang gemar dengan orang yang guna cara macam ni.

Tapi kadang aku rasa tak penting untuk kita tunjuk semua perangai kita dekat partner kita sebab dia bukan suami / isteri kita pun so buat apa nak tunjuk semua perangai kita since orang kata selagi kau tak sebantal dengan someone , selagi tu laa kau takkan kenal perangai betul dia. Tapi ( ada lagi tapi ) kau imagine kalau someone nak buat kau jadi isteri / suami dia sebab behaviour kau dia suka. The way you talk to him , sopan je. Paling best , kau tak pernah terlepas cakap kasar dengan dia pun tapi bila dah kahwin tiba tiba kan , kau selalu tinggi tinggi suara dekat partner kau. Rupa rupanya , kau memang someone yang suka cakap kasar kasar / suara yang kuat which partner kau sangat pantang dengan perempuan yang jenis macam tu. See ? Kan dah problem bila partner kau nak adapt dengan perangai kau. Kalau jenis boleh adapt takpe laa nyah , sekali dia ceraikan kau , haa sudah. Menangis tak berlagu laa kau nyah. 

How pulak orang orang yang kahwin zaman dulu dulu. Aku takde laa nak cakap yang kahwin zaman Rasulullah kan. Maksud aku macam orang yang kahwin secara di atur ni. How dorang yakin yang partner dorang tu betul betul okay / ngam dengan dorang and so on laa en. Jawapan dia satu je laa bagi aku. Kalau aku yang kena kahwin secara diatur dengan someone tu kan , aku memang akan jujur gila babi dengan dia how my perangai is sebab aku taknak jadi apa apa masalah in future nanti. Aku taknak nanti timbul isu 'dulu aku taktau perangai kau macam ni , sebab tu laa aku kahwin dengan kau. Kalau aku tau , aku pun tak hingin laa nak kahwin dengan kau' haa aku taknak. Kalau boleh aku also taknak bercinta dengan orang tu sebelum kahwin. Aku nak kahwin dengan stranger. Dengan ustaz for sure. Ah aku tak kira. Walaupun zaman sekarang ni orang kata banyak ustaz yang tak betul laa perangai dia. Nak nak pulak aku nak kahwin dengan mana mana ustaz stranger en , lagi takut. Aku tak kira , aku nak jugak sorang ustaz melayu. Kelihatan racist disitu sebab aku taknak ustaz mamak HAHAHAHA. Takde ah , kalau bukan melayu pun , dapat ustaz arab sorang pun jadi laa HAHAHAHA mana nak jumpa woii. Bahasa arab basic pun aku pikiaq tiga empat jam nak cakap , apatah lagi nak borak dengan mak mentua guna bahasa arab HAHAHAHA. Okay laa , dapat yang keturunan arab pun jadi laa. Jujur aku cakap , cita cita aku memang nak duduk kat Mekah do ( aamiin ) 

Dah terlampau banyak masa yang aku guna dalam hidup ni untuk berfoya foya. Aku nak duduk sana , nak fokus ibadah. Nak rasa bertapa ruginya aku jadi seorang manusia yang banyak buat dosa. Jujur eh , aku teringin nak hidup dalam suasana agama , hidup dengan seseorang yang mengamalkan agama. Bukan aku nak cakap yang family aku tak okay dari segi ibadah. Sangat okay do. Mak ayah aku ( mostly ayah aku ) sangat rajin buat solat solat sunat. Tapi sampai anak dorang yang hat Raudhah ni , bab solat tu boleh brain lagi. Tapi kalau bab keras kepala tu , bab berkira aku sumpah number 1 dalam family ni sumpah takde siapa boleh beat aku. Even aku perempuan do. Kau tau sebab apa ? Sebab apa yang aku buat takde siapa pernah nampak. Part nampak ni aku tak amik port sangat sebab en aku tak suka aku buat kerja depan orang especially mak aku. Mak aku kind of manusia yang kalau kau buat satu satu kerja ni , kau memang kena ikut cara dia walaupun the result is sama. Sebagai contoh , aku kena lipat baju. Aku selesa tau lipat baju kalau berdiri sebab bila aku duduk aku jadi lambat buat kerja. Tapi bila mak aku nampak aku lipat baju berdiri kan , dia akan bising au. Cakap tak kemas laa apa laa tapi tapi tapi , its only happen bila mak aku tahu aku buat benda tu. Kalau mak aku taktau aku lipat baju berdiri , dia takkan cakap apa pun. See ? Okay jauh melalut. Back to our contoh. Contoh pagi ni mak aku keluar so aku kemas bilik mak aku , aku vacuum rumah , aku basuh pinggan , aku siram pokok also update the pokok bunga en tapi aku lupa nak kutip baju. Bila mak aku sampai rumah dan aku tak kutip baju , dia akan bising gila gila punya macam aku ni tak buat satu kerja rumah pun. Like wtf ( what the fish , jangan asyik nak husnudzon jew ). Ada lagi satu part do. Contoh aku baru habis basuh pinggan yang sangat belambak en pastu bila abang aku tinggal satu sudu dalam singki. Then bila aku pergi singgah dapur nampak sudu tu en , of course aku bising. Aku dah basuh satu trip yang banyak gila pinggan mangkuk yang kau sebiji sudu pun malas nak basuh pahal. Siapa je tak angin do. Kadang aku diam , tapi yang selalu nya aku bising la. Aku akan cakap 'Bai ni satu sudu pun malas nak basuh pasaipa' then mak aku akan cakap 'Hg ni suka sangat berkira haih. Satu sudu ja pun' aku macam wth ( what the harimau gais ). Eyy aku tak paham betul. Aku rasa macam aku tak salah tau tapi kenapa aku dipersalahkan. Okay laa kalau nak salahkan aku sebiji sudu pun nak berkira kan tapi kalau sekali dua takpe dikkk , ni banyak kali. Sumpah sakit hati. 

Ouh yaa sambung part aku nak duduk dalam family beragama tu is , aku nak family mentua aku jenis suka join taalim , rajin buat amal sunat , set set penyayang. Wehh bestnyaaa. Aku doakan masih ada ustaz melayu / arab ( takmau mamak ) yang ada family macam tu kat dunia ni dan dorang is family mentua aku in future. Kau imagine eh aku ni kadang kadang ada je ter raise suara dengan mak aku even lepastu tu dia raise volume suara dia lagi tinggi dari aku. Kadang kadang ada do aku macam tu. Aku taktau ah sebab nak salahkan darah remaja aku ni. Orang kata orang muda ni darah dia panas so sebab tu laa asyik nak marah pastu asyik nak try benda benda baru dalam hidup dorang. Tapi bagi aku , bukan aku je remaja. Kenapa remaja lain yang sebaya aku boleh jadi sebaik baik manusia masa dorang dalam fasa 'darah panas' dorang tu. Aku selalu rasa aku anak yang teruk , aku ni dah laa perempuan en. Aku nak umi rasa aku seorang anak perempuan yang bagus do. Aku tahu aku letak harapan yang quite tinggi dekat bakal suami aku , yes aku tahu. Tapi , nak berubah sorang tanpa support orang sekeliling yang dekat ngan kita tu susah do. 

Aku nak belajar rajin rajin , aku nak hidup berdikari. Aku kadang kadang , sangat tak dinafikan , aku ada rasa yang aku taknak kahwin. Entah laa aku macam takut. Perkahwinan ni macam perjudian ( pertaruhan ) untuk seorang perempuan do. Kalau dia dapat laki yang sebaik baik manusia en , Alhamdulillah beruntung. Memang rezeki dia. Tapi kita kena beware , syarat mati tu adalah hidup. Bukan nya tua , muda , sakit dan sebagainya. One day kalau suami kau dah takde , kau nak survive macam mana sis. Kalau kau sorang macam boleh brain lagi nak buat apa tau. Kalau ada anak , haaa cemana ? Nak sekolahkan dorang lagi , nak bagi makan lagi. Tanggungjawab tu weh. Tu kalau dapat suami perfect nyah. Sekali kau dapat yang sebelum kahwin kahwin pijak semut tak mati tapi bila lepas kahwin , jenis naik tangan , ah sudah. Nak nak pulak kau bukan jenis perempuan bekerja. Kau nak raih simpati siapa woi untuk tolong kau ? Sebab tu laa kau ( kau ya Raudhah dan semua perempuan yang baca entry ni , kalau ada hahaha ) please ada kerjaya sendiri sebelum berkahwin. Me time puas puas sebelum kahwin. Enjoy dulu do , betul aku cakap. At least kalau kau ada problem dengan husband kau , kau boleh merajuk pergi Australia ke en , pergi Korea ke. Ni tak , nak keluar rumah beli gula pun kena bergantung hidup dengan duit suami. Waish , nauzubillah benda benda macam tu jadi dekat aku dengan semua perempuan lain. Andai kata aku jatuh one day , aku boleh survive sendiri. I know what to do. I have my own money untuk hidup. At least i know what should i do. Jadi perempuan jangan lembik do. Jangan bagi orang pijak kau sebab kau perempuan. Also , jangan jadi bodoh sebab orang yang kau sayang terutama nya lelaki. Kadang sebab friendship pun orang boleh jadi bodoh ya anak anak.

Apa apa pun aku rasa tenang sikit lepas menaip ni sebab nya aku meluah kan. Macam description blog aku 'cerita lebih lebih siapa nak dengar so aku menaip kat sini' haaa gitu. Sebenarnya aku nak cerita more pasal relationship do untuk entry kalini tapi dah masuk cerita cerita lain HAHAHA.Nanti aku sambung again ya ! Lagipun , biasa lah perempuan , kau petik satu topik je , panjang dia boleh bahas hahahaha. Banyak benda do aku fikir lately ni. Taktau kenapa. Korang doakan laa eh kesihatan mental aku okay , sejahtera sentiasa. Okay ah gais , dah 6.40 petang. Rasa sedih pulak nak publish entry ni sebab entah laa. Rasa sebak do. Okay laa , okay laa , kerana terpaksa aku publish kan jugak. Tiber HAHAHA. See , menaip ni amik masa lama tau. So sebab tu laa aku jarang update blog. Eh , boleh eh guna alasan tu ? HAHAHA dah bye. Got to go , ciaw !

Popular posts from this blog

Pra Diploma UiTM πŸ’¦

Hi semuaaaaa ! Welcome back to my blog (macam biasa , aku akan buat macam ada fans sendiri hahahaha ). Harini aku nak cerita pasal Pra Pengajian Tinggi di Univeristi Teknologi Mara. Kiranya PPT ni merangkumi semua budak baru yang baru nak menempuh ke alam universiti iaitu budak Pra Diploma. Apa tu PPT ? PPT stands for Pra Pengajian Tinggi . Pengajian Tinggi tu apa ? Pengajian tinggi ni korang boleh assume budak-budak universiti laa. Kita kan ada SK (sekolah rendah / Sekolah Kebangsaan), SMK (Sekolah Menengah Kebangsaan) and after SMK we have IPT (Institut Pengajian Tinggi).  Result SPM teruk? Tak dapat UPU?  Habis Form 5 (habis SPM), ada banyak cabang yang korang boleh masuk untuk teruskan study korang di peringkat yang lebih tinggi. Jangan risau. Ni list tempat yang korang boleh pilih untuk teruskan study after SPM. a. Matriks b. Masuk uni (IPTA / IPTS) c. Masuk kolej kemahiran d. Politeknik e. Pra Diploma f. ILP ; Institut Latihan Perindustrian g. Sambung Tingkatan 6 (STPM / STAM)

Kolej Tun Fatimah UiTM Lendu, Melaka 🐣

  Hellooo everyone, assalamualaikum wbt. Entry kali ni diterbitkan (macam terbitkan buku pulak hsgshsgshsg) sebab aku nak cerita pengalaman masuk kolej Tun Fatimah di UiTM Alor Gajah (Lendu) di Melaka. Tujuan aku tulis ni sebab aku nak buat kenangan laa u first time masuk kolej selain Sabby (kolej Tun Sabariah dekat sini orang panggil Sabby). Other than that sebab bila aku Google, takde sangat blog cerita pasal Kolej Tun Fatimah ni. It is hard for me nak cari tahu pasal kolej ni since aku kan jauh stay Penang so memang aku Google je tapi takde sangat pun. Yang ada pasal Tasik Tun Fatimah, the haunted one. Belambak gilaa cerita hantu pasal tasik tu tapi aku tak baca laa nokkk, aku dah laa nak stay berdekatan sana jugak so aku tak rasa aku patut amik tahu benda-benda macam tu even aku ni suka jugak involve myself dengar / baca cerita-cerita hantu ni. Let us begin! Disclaimer: πŸ“ŒGambar-gambar ni diambil sendiri oleh aku masa aku stay kolej ni bermula daripada 9 Oktober 2022 hingga 27 Janu

Semester 3 Diploma ✅

 Hello everyone, assalamualaikum! Entry yang aku paling excited nak tulis tapi paaaaaaaaling lambat sekali nak tulis (taip) HAHAHAHAH. The reason why aku lambat sebab before this aku tulis 4 entries yang aku rasa macam kena update dulu before update entry semester 3 ni. Banyak benda nak cerita sebab semester 3 ni aku masuk college hehe. Nak masukkan gambar yang kat sana lagi, dengan gallery nya penuh 😭 so I need some times. Tapi for today aku nak update result semester 3 sebab aku nak dapat tarikh harini HAHAHAHAHA. Hi everyone. Harini 4/12/2022. Currently aku dekat Semester 4, week 7, harini ahad. Aku baru balik colour run ni hehe. Since emosi aku macam tak berapa nak okay so aku plan nak siapkan this entry. First thing first, memang semester ni (sem 4) dengan last sem (sem 3) sangat jauh berbeza ya. Sangat jauh beza. Apa yang jauh beza sangat tu? Layanan kawan kawan. Lain sangat. Oh sebelum tu, sorry kalau entry ni penuh 'emotion'? Haha taktau lah. Aku nangis dah tadi. Tak n