Skip to main content

Diploma Journey πŸ‘

Hello and assalamualaikum to everyone yang baca this blog. Apa khabar semuanya ? ( in indonesia slang hahahaha ). Aku Alhamdulillah doing well here. Dah lama gilaaa aku tak update blog ni. Aku busy dengan pra diploma aku ( ye ye aku tau kalau aku pandai bahagi masa aku dengan betul aku sempat je update blog ni HAHAHAHAHAHA ) tapi serious , malas gilaaaaa , i couldn't lie to you guys hahahaha. So , one of my entry ada cerita pasal aku sambung study in Pra Diploma lepas aku tak diterima mana mana universiti. For those yang apply upu tapi tak dapat , please jangan give up untuk sambung study okay. Sekarang ni terlampau banyak peluang yang korang boleh grab untuk sambung study.  Korang boleh pergi line kemahiran , boleh apply pra diplome also macam aku. Yes , ramai businessman yang berjaya tanpa ada pelajaran tapi trust me , orang yang berilmu lain sangat dengan orang yang tak berilmu tau. The way dorang fikir , the way dorang bercakap , the way dorang manage something is totally different dengan orang yang berilmu. Okay aku tahu mesti ada yang nak argue kata pengalaman ni lagi penting apa semua. Tapi for me , why not you become someone yang berilmu. Benefit dia bukan untuk orang lain pun , untuk korang jugak. Haaa mula dah aku melalut hahahahaha. Okay so now , i would like to share happy news dengan korang ( macam ramai je baca blog aku ni en HAHAHAHAHA ) yang aku dapat sambung study in Diploma. Yeayyyyyy ! Berkat kerja keras aku , berkat buat akaun sampai subuh dengan member aku , berkat tidur lambat bangun lambat lepastu aku cakap ngan madam aku sakit ( dont do this okay gais HAHAHA ) so inilah result aku


Alhamdulillah aku berjaya tamatkan pra diploma aku dengan markah yang bagi aku sangat cemerlang. Rasa macam nak buat baju pastu letak gambar result aku ni do hahahahaha. Bangga dia taktau nak cakap cemana. Hari Jumaat , 12 Mac 2021 aku dapat result final untuk Pra Diploma aku. Hari yang sama also , aku dapat result penerapan diploma aku. Guessssss what gais 


Alhamdulillah also aku dapat kos yang aku sangat nak which is English Communication ( LG120 ). Aku memang minat bi since darjah 2 sebab aku pernah dapat result bi aku 96. Masa tu aku sorang je takyah buat pembetulan wehhh HAHAHAHA so aku rasa macam em bi ni senang je kot. Pastu masuk darjah 5 , aku dapat sorang teacher bi ni baik subhanallah. Then aku kerap kali score bi aku , masa semua orang tak siap keje bi , aku sorang je siap sebab aku suka bi hahahaha , aku buat ayat yang gempak gempak sebab nak impress teacher bi aku tu dan natijahnya , aku jadi murid kesayangan dia hahahahaha. Okay one of sebab lain en , aku lemah kat grammar tau. Setakat past tense tu aku lepas laa , yang lain semua aku macam susah sikit. Jadi memandangkan aku suka bi , so why not aku teruskan sambung study bi en. Aku suka je maths tapi aku suka masa aku dapat jawapan je. Sekali aku kira jawapan aku salah , haaaa aku malas dah nak buat maths tu. If we talk about study agama , satu je aku paling risau which is kalau kena hafal Quran. Aku suka je future study in agama tapi part hafal aku serious risau. Aku is seorang manusia yang sangat sangat lemah kalau bab bab menghafal ni. Ouh yaa , yang akaun korang tengok result aku kat atas tu , alaaa yang A+ tu hahahahahaha. Jujur aku cakap , kalau study face to face , aku memang takkan dapat score A+ sebab terlampau banyak formula untuk aku hafal. I know ramai yang mengeluh sebab kena study online , right ? But for me , its a blessing. Aku bukannya tak pandai dengan subjek subjek yang aku study tu cuma bila masuk bab menghafal aku jadi jammed. Benda yang aku boleh buat pun , aku akan jadi tak boleh nak buat tau sedangkan aku tahu. Kos bi ni pun entah laa macam mana gais , dengar cerita ada hafal hafal also. Tapi bila fikir fikir balik , belajar ni memang laa susah kan. Takpe , aku kuat :) So yeah , tu je cerita aku untuk entry kalini. Sorry do lama tak update blog ( macam ada je yang baca blog aku HAHAHAHA ) free free nanti aku menaip lagi okayyy gais. Bye.

Popular posts from this blog

Pra Diploma UiTM πŸ’¦

Hi semuaaaaa ! Welcome back to my blog (macam biasa , aku akan buat macam ada fans sendiri hahahaha ). Harini aku nak cerita pasal Pra Pengajian Tinggi di Univeristi Teknologi Mara. Kiranya PPT ni merangkumi semua budak baru yang baru nak menempuh ke alam universiti iaitu budak Pra Diploma. Apa tu PPT ? PPT stands for Pra Pengajian Tinggi . Pengajian Tinggi tu apa ? Pengajian tinggi ni korang boleh assume budak-budak universiti laa. Kita kan ada SK (sekolah rendah / Sekolah Kebangsaan), SMK (Sekolah Menengah Kebangsaan) and after SMK we have IPT (Institut Pengajian Tinggi).  Result SPM teruk? Tak dapat UPU?  Habis Form 5 (habis SPM), ada banyak cabang yang korang boleh masuk untuk teruskan study korang di peringkat yang lebih tinggi. Jangan risau. Ni list tempat yang korang boleh pilih untuk teruskan study after SPM. a. Matriks b. Masuk uni (IPTA / IPTS) c. Masuk kolej kemahiran d. Politeknik e. Pra Diploma f. ILP ; Institut Latihan Perindustrian g. Sambung Tingkatan 6 (STPM / STAM)

Kolej Tun Fatimah UiTM Lendu, Melaka 🐣

  Hellooo everyone, assalamualaikum wbt. Entry kali ni diterbitkan (macam terbitkan buku pulak hsgshsgshsg) sebab aku nak cerita pengalaman masuk kolej Tun Fatimah di UiTM Alor Gajah (Lendu) di Melaka. Tujuan aku tulis ni sebab aku nak buat kenangan laa u first time masuk kolej selain Sabby (kolej Tun Sabariah dekat sini orang panggil Sabby). Other than that sebab bila aku Google, takde sangat blog cerita pasal Kolej Tun Fatimah ni. It is hard for me nak cari tahu pasal kolej ni since aku kan jauh stay Penang so memang aku Google je tapi takde sangat pun. Yang ada pasal Tasik Tun Fatimah, the haunted one. Belambak gilaa cerita hantu pasal tasik tu tapi aku tak baca laa nokkk, aku dah laa nak stay berdekatan sana jugak so aku tak rasa aku patut amik tahu benda-benda macam tu even aku ni suka jugak involve myself dengar / baca cerita-cerita hantu ni. Let us begin! Disclaimer: πŸ“ŒGambar-gambar ni diambil sendiri oleh aku masa aku stay kolej ni bermula daripada 9 Oktober 2022 hingga 27 Janu

Semester 3 Diploma ✅

 Hello everyone, assalamualaikum! Entry yang aku paling excited nak tulis tapi paaaaaaaaling lambat sekali nak tulis (taip) HAHAHAHAH. The reason why aku lambat sebab before this aku tulis 4 entries yang aku rasa macam kena update dulu before update entry semester 3 ni. Banyak benda nak cerita sebab semester 3 ni aku masuk college hehe. Nak masukkan gambar yang kat sana lagi, dengan gallery nya penuh 😭 so I need some times. Tapi for today aku nak update result semester 3 sebab aku nak dapat tarikh harini HAHAHAHAHA. Hi everyone. Harini 4/12/2022. Currently aku dekat Semester 4, week 7, harini ahad. Aku baru balik colour run ni hehe. Since emosi aku macam tak berapa nak okay so aku plan nak siapkan this entry. First thing first, memang semester ni (sem 4) dengan last sem (sem 3) sangat jauh berbeza ya. Sangat jauh beza. Apa yang jauh beza sangat tu? Layanan kawan kawan. Lain sangat. Oh sebelum tu, sorry kalau entry ni penuh 'emotion'? Haha taktau lah. Aku nangis dah tadi. Tak n